آموزش تهیه شیرینی برنجی اصیل به همراه تمامی نکات و فوت و فن های آن

شیرینی برنجی از شیرینی های قدیمی و سنتی ایران است. قدمت و پیشینه این شیرینی به 150 سال پیش یعنی اواخر حکومت قاجار بر می‌گردد. از آن زمان به بعد شیرینی برنجی به عنوان یکی از سوغاتی های کرمانشاه معروف شده است. مواد اصلی تشکیل دهنده ی نان برنجی که عطر و طعم منحصر به فردی به آن می‌بخشد، آرد برنج است. هر چه نیم دانه های برنج با کیفیت تری در تولید آرد برنج استفاده شده باشد به همان میزان شیرینی های شما از عطر، طعم و ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی:

آرد برنج مخصوص 250 گرم
پودر قند 90 گرم
روغن جامد صاف شده یا روغن صاف قنادی 125 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
گلاب 1/4 پیمانه
زعفران دم کرده به میزان لازم
تخم خرفه به میزان لازم برای تزیین

طرز تهیه شیرینی برنجی مخصوص:

مرحله اول

روغن صاف قنادی یا روغن جامد صاف شده قنادی را در کاسه مناسبی بریزید و پودر قند را روی آن الک نمایید و را به مدت 5 دقیقه به هم زن برقی به هم بزنید تا کاملا کرمی و پوک شود. زرده تخم مرغ را به مواد اضافه نمایید و حدود دو دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید و مواد را با هم مخلوط نمایید.

مرحله دوم

آرد برنج را روی مواد الک کنید. مواد را با لیسک مخلوط نمایید. گلاب را به تدریج به مواد اضافه کنید و خمیر را مخلوط نمایید و ورز دهید. خمیر را نباید زیاد مخلوط کنید یا ورز بدهید چون ممکن است خمیر به روغن بیوفتد. خمیر نهایی و به دست آمده باید بافت نرم و لطیفی داشته باشد نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. در صورتی که تمایل داشتید شیرینی برنجی های زعفرانی داشته باشید. میتوانید به نصف خمیر شیرینی زعفران دم کرده غلیظ اضافه نمایید و مخلوط نماید تا کاملا یکدست شود.

مرحله سوم

بعد از این که مواد را مخلوط نمودید در سلفون یا کیسه فریزر بریزید و به مدت 12 الی 24 ساعت درون یخچال قرار دهید. بعد استراحت اندازه های یکسان از خمیر جدا کنید و به حالت گلوله در بیاورید و سپس آن را در سینی فر قرار دهید و با مهر مخصوص شیرینی برنجی روی شیرینی ها طرح بزنید. برای تزیین روی شیرینی ها از تخم خرفه استفاده نمایید.

مرحله چهارم

شیرینی برنجی ها را به مدت 15 الی 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا زیر شیرینی ها مقداری طلایی شود. بعد از خارج کردن شیرینی برنجی از فر زمان دهید تا شیرینی ها کاملا خنک شود و بعد شیرینی ها را در ظرف مورد نظر بچینید.

صنایع غذایی پودرینه شمال (احدی نژاد) با بیش از 40 سال سابقه مداوم به عنوان یکی از اولین و برترین تولید کننده محصولات پودری و گرانولی، مواد اولیه قنادی، عطاری و … از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه با تکنولوژی مدرن می باشد. این تداوم در کیفیت با استقبال بسیاری از تولید کنندگان صنعت غذا، قنادی ها و شرکت های بسته بندی روبرو شده و توانسته است با به روز نگاه داشتن تجهیزات تولیدی و آزمایشگاهی و استفاده از نیروی جوان و مهندسین متخصص در حوزه صنایع غذایی و شیمی در فضایی دانش بنیان و تحقیقاتی خدمات شایانی را در زمینه تولید و تامین به مشتریان و مصرف کنندگان عزیز ارائه نماید.