سوهان جوانه گندم

تاریخچه سوهان به دوران قاجار برمی گردد. اولین بار در دوران قاجار در شهر قم ایران تولید شد. در حقیقت اولین دستور تهیه سوهان متعلق به شخصی به نام ابراهیم شماعی است که دستور العمل خود را به عنوان هدیه به نماینده شاه ارائه داد. یعنی رئیس قبیله قاجار که برای افتتاح یک امامزاده مهم مذهبی در قم آمده بود.
کلمه سوهان اصالتا ایرانی است و معروف ترین و محبوب ترین و همچنین متنوع ترین شیرینی سوهان متعلق به شهر قم است. در ابتدا کارخانه های شیرینی پزی تولید سوهان حدود ۴ تا ۵ کارخانه بود اما در حال حاضر بیش از ۶۰۰ کارگاه شیرینی پزی مشغول به فعالیت هستند. تولید روزانه ایران 20 تن سوهان است.
بعدها ایرانیان تقریبا در سراسر کشور از جمله شهرهای اصفهان ، یزد ، زرند ، کرمان ، تهران به تولید و عرضه سوهان پرداختند. با این تفاوت که ممکن است طرز تهیه سوهان در هر کدام ار این شهرها با شهر دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال سوهان در شهر زرند به دلیل مقدار کمتر روغن مصرفی در آن نرم تر و ظریف تر از سوهان قم است.
ما در ادامه طرز تهیه یکی از انواع سوهان را به شما آموزش می دهیم. شما می توانید برای تهیه مواد اولیه این رسپی با ما تماس بگیرید و سفارش خودتان را به راحتی ثبت کنید.
مواد لازم:
پودر جوانه گندم پودرینه شمال ۲ غذا خوری
آرد گندم پودرینه شمال ۱ ق غذا خوری
پودر هل پودرینه شمال ۱ ق چای خوری
شکر ۳/۴ پیمانه
کره یا روغن حیوانی ۱۰۰ گرم
گلوکز ۲ ق غذا خوری
گلاب ۱/۲ پیمانه
پودر زعفران ۱ ق چای خوری
پسته یا هر مغز دلخواه
روش تهیه:
مرحله اول: تفت دادن مواد:
ابتدا زعفران را با کمی قند بسابید و کنار قرار دهید و نیازی به دم کردن زعفران نیست زیرا به خود پودر آن نیاز داریم. آرد و پودر جوانه گندم را الک کنید و داخل تابه بریزید و برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود و بعد شکر را اضافه کنید و هم بزنید.
مرحله دوم: افزون گلاب
سپس باید گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که شکر کاملا حل شود و رنگ سوهان کم کم قهوه ای شود و بعد زمانی که شکر حل شد باید کره یا روغن حیوانی را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. وقتی شروع به حباب زدن کرد باید گلوکز را اضافه کنید.
مرحله سوم: افزودن زعفران
مواد را کمی هم بزنید تا یکدست شوند و گلوکز داخل مواد حل شود و بعد پودر هل آسیاب شده را به همراه پودر زعفران اضافه کنید و هم بزنید و روی حرارت ملایم برای ۳۰ الی ۴۰ دقیقه هم بزنید تا وسط قابلمه جمع شود. یک سینی را از قبل چرب کنید و سوهان را داخل آن بریزید.
مرحله چهارم: تهیه سوهان با جوانه گندم
حالا باید با سوهان چرب شده را با گوشتکوب چرب شده خوب له و نازک کنید و مغز دلخواه را نیز بریزید و مجدد با گوشتکوب روی آن فشار دهید. حالا با کمک کاتر برش بزنید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و بعد برش ها را جدا کنید و سوهان با جوانه گندم را سرو کنید. نوش جان
نکات کلیدی در تهیه سوهان با جوانه گندم خوشمزه و سنتی به روش اصیل ایرانی
می توانید از خلال پسته یا بادام یا هر مغزی که دوست دارید استفاده کنید.
سوهان را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.
این مواد به شما یک سینی متوسط سوهان می دهد.

شما می توانید با خرید مواد اولیه این رسپی، به راحتی این غذای خوشمزه و سالم را درست کنید. همچنین اگر بیزینس شما، رستوران یا فروش غذا های رژیمی هست، حتما این رسپی برای شما مفید هست. فقط کافیه با ما تماس بگیرید و به راحتی سفارش خودتون رو ثبت کنید.
01132381130
تهیه شده در صنایع غذایی پودرینه شمال(احدی نژاد)