تئوکبوکی(کیک برنجی آسیایی)

تئوکبوکی یک غذای محبوب سنتی کشور کره می باشد. کیک برنجی را به جرات می توان پادشاه غذاهای خیابانی کره ای دانست! این غذا در دربار کره به عنوان پیش غذا سرو می شده و امروزه از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است. کیک برنج بخار پز شده را به شکل های مختلف درمی آورند و بعد در سس تند و اسپایسی و البته خوشمزه می پزند. این غذا به صورت داغ سرو می شود و بهترین انتخاب برای افرادی است که عاشق غذاهای تند هستند. تندی فلفل و داغی غذا با یکدیگر ترکیب می شود و غذایی تند و تیز و لذیذ به وجود می آورد. گاهی کیک برنجی را همراه با غذاهای سرخ کردنی دیگر سرو می کنند. اما ساده ترین و خیابانی ترین شکل سرو این غذا در ظرف های کوچک است. کیک های کوچک برنجی را گاهی به سیخ می کشند تا خوردنشان راحت تر شود.

مواد لازم جهت تهیه تئوکبوکی
آرد برنج مخصوص فرنی پودرینه شمال 250 گرم، در صورت نیاز بیشتر اضافه کنید
نشاسته تاپیوکا 115 گرم
شکر 2 قاشق چایخوری
نمک 1/2 قاشق چایخوری
آب جوش 400 گرم ، در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید
روغن کنجد: ۱ قاشق غذاخوری
مواد سس:
• پیازچه: ۱ دسته
• آب جوش: ۴ لیوان
• فلفل چیلی: ۳ قاشق غذاخوری
• شکر: ۲ قاشق غذاخوری
• سس سویا: ۱ قاشق غذاخوری
• رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• کلم سفید خردشده (اختیاری): ۲۰ گرم
• نودل (اختیاری): ۱ بسته
• ماهی خشک (اختیاری): ۵ عدد
• سیر: ۳ حبه
• تخم مرغ آب‌پز: ۳ عدد

دستورالعمل ها
خمیر را درست کنید
در یک کاسه بزرگ، آرد برنج، نشاسته تاپیوکا، شکر و نمک را با هم مخلوط کنید. کاسه را کنار بگذارید.
آب را در قابلمه ای بریزید و بجوشانید.
به تدریج حدود نیمی از آب جوش داغ را با آردها داخل کاسه اضافه کنید. آرد و آب را با یک چنگال بزرگ، چاپستیک یا قاشق چوبی در حین ریختن آب داخل کاسه هم بزنید. پس از جذب آب به آرد، به تدریج با آب داغ باقی مانده مخلوط کنید. به هم زدن ادامه دهید تا آب کاملا جذب شود.
اگر متوجه شدید که هنوز مقدار زیادی آرد شل داخل کاسه وجود دارد، هر بار 1 یا 2 قاشق غذاخوری مقداری آب با دمای اتاق داخل کاسه بریزید و هم بزنید.
اجازه دهید خمیر حدود 2 تا 3 دقیقه خنک شود و مرتباً هم بزنید تا مقداری بخار خارج شود. سپس، شروع به ورز دادن خمیر کنید. اگر خمیر هنوز خیلی داغ است و نمی‌توان آن را لمس کرد، خمیر را 1 تا 2 دقیقه دیگر هم بزنید تا خنک شود یا از دستکش یکبار مصرف برای ورز دادن خمیر استفاده کنید.
خمیر را آنقدر ورز دهید که تقریباً تمام آرد را در توده خمیر مخلوط کنید. گهگاه خمیر را در کناره های کاسه بکشید تا آرد شل شود.
وقتی تقریباً تمام آرد شل به خمیر اضافه شد، همه چیز را روی سطح کار برگردانید و خمیر را 2 تا 3 دقیقه دیگر ورز دهید. خمیر کمی چسبناک به نظر می رسد و ممکن است کمی به انگشتان شما بچسبد. با این حال، نباید بیش از حد چسبنده باشد. اگر خیلی چسبناک بود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج اضافه کنید و آن را به خمیر بزنید. خمیر را به صورت دیسکی در آورید. خمیر باید نسبتا صاف به نظر برسد.

خمیر را شکل داده و برش دهید
خمیر را به 8 قسمت مساوی تقسیم کنید (هر جایی بین 90 تا 100 گرم خوب است). یک تکه از خمیر را روی سطح کار بگذارید. 7 تکه باقی مانده را دوباره داخل کاسه بریزید و روی کاسه را با حوله بپوشانید.
خمیر را به شکل کنده ای کوتاه و ضخیم در آورده و از طول روی سطح قرار دهید. از وسط شروع کنید، خمیر را پهن کنید و کم کم دست ها را از هم دورتر کنید. در نهایت یک طناب خمیر بلند خواهید داشت. باید حدود 16 اینچ طول و کمی بیش از 1/2 اینچ قطر داشته باشد. طناب خمیر را به پهلو بغلتانید.
3 تکه دیگر از خمیر را به طناب های بلند باز کنید. سپس 4 طناب خمیر را ردیف کرده و به قطعات 2 اینچی برش دهید. خمیر کمی به چاقوی شما می چسبد. می توانید کناره های چاقوی خود را کمی با روغن چرب کنید تا از چسبیدن آن جلوگیری کنید، اما من معمولاً با این کار اذیت نمی شوم.
تمام تکه های کیک برنجی بریده شده را روی یک ورقه پخت بزرگ منتقل کنید و در حالی که شکل دادن به تکه های باقی مانده خمیر را تمام کردید، آنها را با یک حوله بپوشانید. اگر یکی از چند تکه آخر خمیر شروع به خشک شدن و پوسته شدن کرد، دوباره آن ها را ورز دهید تا دیگر احساس خشکی نکنند. سپس خمیر را به شکل طناب باز کنید.
بشقاب ها (یا تابه های کوچک) را با کاغذ روغنی بپوشانید. این کار از چسبیدن کیک های برنج به بشقاب ها جلوگیری می کند. کیک های برنجی را به صورت ردیفی روی بشقاب های آستر دار بچینید. روی بشقاب ها را با حوله بپوشانید تا کیک های برنجی برای دم کشیدن آماده شوند.
کیک ها را بخارپز کنید
در قابلمه آب پر کنید و آن را به جوش بیاورید.
قفسه بخار پز را در مرکز قابلمه قرار دهید. سپس، یکی از صفحات را با احتیاط روی توری بخار پز قرار دهید. روی قابلمه را با یک درب بپوشانید و کیک های برنج را به مدت 10 تا 11 دقیقه روی حرارت زیاد بخارپز کنید . بشقاب را از تابه بردارید و بگذارید کیک برنجی روی پیشخوان خنک شود. برای بررسی اینکه آیا کیک برنجی بخارپز شده است یا خیر، یک کیک برنجی را برش دهید و مرکز آن را بررسی کنید. اگر لکه های سفید جامدی نمی بینید، کاملاً پخته شده اند.
اگر سطح آب در قابلمه خشک به نظر می رسد، مقداری آب اضافه کنید. دسته دوم کیک برنجی را روی توری بخار پز قرار دهید، روی قابلمه را بپوشانید و 10 تا 11 دقیقه دیگر بخارپز کنید. کیک های برنجی را از قابلمه خارج کنید و بگذارید خنک شوند.
می‌توانید کیک‌های برنجی یا تئوکبوکی را بعد از تفت دادن با روغن کنجد با سس‌هایی مانند سس پیراشکی سویا و سرکه، روغن چیلی یا سس بادام‌زمینی گرم سرو کنید.

تهیه شده در صنایع غذایی پودرینه شمال(احدی نژاد)

              جهت خرید مواد اولیه این رسپی خوشمزه می تونید با ما تماس بگیرید.