شیرینی پنجره ای

نان پنجره‌ای یا شیرینی پنجره‌ای یکی از شیرینی‌های بین‌ المللی است که در بسیاری از کشورهای دنیا و علی الخصوص کشورهای حوزه اسکاندیناوی به عنوان شیرینی رسمی سال نو طبخ و استفاده می‌شود. در ایران نیز این شیرینی از گذشته مورد استفاده بوده است، اما علی رقم اینکه برخی منابع این شیرینی را به عنوان شیرینی سنتی و اصیل ایرانی معرفی می‌کنند، مدارک موثق درباره تاریخچه آن وجود ندارد. دستور پخت‌هایی که در کشورهای اسکاندیناوی همانند نروژ و سوئد وجود دارد در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی شناخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام انگلیسی این شیرینی روزِت (Rosette) است، اما بر اساس کشوری که در آن تهیه می‌شود نام‌های متفاوتی دارد، بطور مثال در سوئد struva گفته می‌شود و در چین نام Kuih Rose دارد.
قالب‌هایی که برای تهیه نان پنجره‌ای استفاده می‌شوند آهنی یا از جنس برنجی است که دارای یک بدنه طرح‌دار و دسته بلند آهنی می‌باشد. این قالب‌ها اکثرا بر اساس طرح آن اسامی متفاوتی دارد؛ همچون قالب لانه زنبوری یا قالب پروانه‌ای.
نکته قابل توجه درباره شیرینی پنجره‌ای استفاده آن در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان شیرینی سال نو یا اعیاد مذهبی آنان است. در ایران، ترکیه، سوئد، فنلاند، هند، چین، مالزی، مکزیک، نروژ، بنگلادش، آمریکا و … این شیرینی تقریبا با مواد اولیه مشابهی طبخ و آماده می‌شود.

مواد لازم
آرد نشاسته گندم پودرینه شمال: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار (از آرد سفید یا نشاسته گل هم می‌توانید استفاده کنید)
آرد گندم قنادی پودرینه شمال: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج ممتاز پودرینه شمال: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
• شیر: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (هم دمای محیط باشد)
• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• وانیل: ¼ قاشق چایخوری
• تخم مرغ: ۴ عدد
• روغن مایع: به مقدار لازم
پودر هل پودرینه شمال: ۱ قاشق چایخوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهیه شیرینی
برای درست کردن شیرینی به روش خانگی ابتدا باید شیر و آرد نشاسته را با هم مخلوط کنید. وقتی نشاسته کاملا در شیر حل و یکدست شد با همزن دستی خوب هم بزنید تا نشاسته در آرد گوله نشود. در ادامه تخم مرغ‌ها و وانیل را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. همین که تخم مرغ در ترکیب با نشاسته و شیر یکدست شود کافی است. آرد قنادی را هم الک کنید و به این ترکیب اضافه کنید. زعفران و پودر هل را هم اضافه کنید و ترکیب را هم بزنید تا در نهایت به غلظت ماست برسد.
حالا باید مایع شیرینی را به یکبار از یک صافی رد کنید تا گلوله های آرد داخلش نماند و مایه یکدستی داشته باشیم، مایع آماده شده شیرینی پنجره ای نه زیاد سفت است که از قاشق بر نگردد و همینطور خیلی رقیق که در قاشق نماند. به این ترتیب مایع آماده شده شیرینی پنجره ای را داخل یخچال گذاشته و به مدت 30 دقیقه زمان بدهید.بخش جذاب داستان زمانی‌ است که جلز و ولز روغن شنیده می‌شود. بعد از درست‌کردن مایع شیرینی پنجره ای برای سرخ‌کردن آن به قابلمه و ظرف نچسب نیاز دارید.
به اندازه‌ای روغن بریزید که شیرینی در آن غوطه‌ور شود، به این ترتیب شیرینی روغن کمتری جذب می‌کند. قالب مخصوص شیرینی را 10 ثانیه در روغن داغ قرار می دهیم تا داغ شود سپس تا لبه قالب در مایه شیرینی فرو می کنیم. سریع قالب شیرینی را داخل روغن زده و قالب را در قابلمه روغن تکان دهید تا شیرینی از قالب جدا شود. به همین ترتیب شیرینی ها را در روغن سرخ می کنیم. شیرینی ها را پس از سرخ کردن روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود.سپس در ظرف مورد نظر چیده و روی آنها پودر قند شیرینی و کیک پزی یا پودر شکر قنادی الک شده بپاشید.
صنایع غذایی پودرینه شمال، با دارا بودن حدود 40 سال سابقه در امر تهیه و توزیع انواع محصولات سلامت محور بصورت عمده آماده دریافت سفارشات شما می باشد.
تهیه شده در صنایع غذایی پودرینه شمال(احدی نژاد)
جهت خرید مواد اولیه این رسپی خوشمزه می تونید با ما تماس بگیرید.
01132381130