آموزش تهیه نان جو رژیمی 100 درصد کامل

نان جو از مغذی ترین نان هاست و دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و انواع ترکیبات مفید بوده که فواید زیادی برای سلامتی به دنبال دارد. به همین علت مصرف نان جو در سال های اخیر افزایش یافته است. نان جو به علت وجود کربوهیدرات پیچیده ذخایر طولانی مدت انرژی برای عضلات را به دنبال دارد. در نتیجه مصرف این نان از بهترین گزینه ها برای یک صبحانه ایده آل است.

نان جو بافت سفت و سنگینی دارد به همین علت می‌توانید از آرد گندم، آرد بربری و یا آرد نان سنگگ در ترکیب با آرد جو استفاده نمایید.

اگر نیاز دارید حتما نان جو 100 درصد کامل استفاده نماید می‌توانید به طور کامل از آرد جو استفاده کنید. در صورتی که به طور کامل از آرد جو استفاده کنید طعم نان ها مقداری به تلخی می‌زند و مورد پسند همه ی افراد نیست. از این رو من به شما پیشنهاد می‌کنم مقداری از دستور مثلا حدود یک یا یک و نیم پیمانه از دستور را با آرد گندم کامل یا آرد فانتزی یا حتی آرد نول جایگزین کنید و مابقی از آرد جو استفاده کنید. درصورتی که خواستید به طور کامل از آرد های دیگه استفاده نکنید می‌تونید به طور کامل از آرد جو استفاده کنید که بستگی به سلیقه خودتون داره.

مواد لازم برای تهیه نان جو:

آرد جو 400 گرم یا 3 پیمانه

آب 1 الی 1/5 پیمانه

خمیر مایه 1 قاشق غذا خوری

نمک 1 قاشق مربا خوری

شکر 1 قاشق غذا خوری سر خالی

سبزی نان 2 قاشق غذا خوری

روغن مایع یا روغن زیتون 2 قاشق غذا خوری

زیره به دلخواه 1 قاشق غذا خوری

شیر به میزان لازم برای رومال

جو دو سر پرک به میزان لازم برای تزیین

تخم مرغ یک عدد (در صورتی که رژیم خاصی ندارید میتونید تخم مرغ هم اضافه کنید.)

طرز تهیه نان جو:

مرحله اول

ابتدا آردها را الک کنید تا هوادهی شود. سبوس هایی که از آرد جدا شد را دوباره به آرد اضافه کنید و شکر را هم این مرحله به مواد اضافه کنید. یک پیمانه آرد و به آب اضافه کنید و نصف پیمانه آب باقی مانده را کم کم به آرد اضافه کنید و به هم بزنید تا خمیر جمع شه و بافت پوک و نرمی به دست بیاد، ممکنه مقدار بیشتر یا کمتری آب احتیاج شود.

به خمیر حدود 30 تا 40 دقیقه استراحت دهید تا شبکه های گلوتنی آرد فعال شود و زودتر به حالت کشسانی برسد. اگه رژیم خاصی ندارید می‌تونید از تخم مرغ هم استفاده کنید تا بافت نان هاتون نرم تر شه. دمای آب این جا نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشه. خمیر مایه و با یک قاشق آب مخلوط کنید و بعد به خمیر اضافه کنید.

مرحله دوم

روغن زیتون یا روغن مایع را این مرحله به خمیر اضافه کنید. نمک و هم با مقداری آب مخلوط کنید تا دانه های نمک زودتر حل شود و بعد به ترکیب مواد اضافه کنید و بعد خمیر و به هم بزنید تا کاملا مواد با هم ترکیب شود. تو این مرحله باید از سبزی خشک و معطر مثل مرزه، ترخون، گشنیز، جعفری و شوید و اضافه کنید. می‌تونید فقط از شوید استفاده کنید یا از ترکیب سبزی هایی مثل مرزه و ترخون استفاده کنید. کاملا بستگی به سلیقه خودتون داره. در صورت دلخواه تو این مرحله می‌تونید زیره هم به مواد اضافه کنید. سطح کار و مقداری چرب یا آرد پاشی کنید و خمیر و روی سطح کار به مدت 15 الی 20 دقیقه ورز دهید. اگه خسته شدید می‌توانید خمیر و روی سطح کار بکوبید تا زمانی که خمیر شما به سطح صاف و صیقلی برسد.

مرحله سوم

بعد از این زمان کاسه و مقداری چرب کنید، خمیر را درون کاسه قرار دهید و حدود یک ساعت به خمیر استراحت دهید. بعد پف خمیر را بگیرید ولی زیاد به خمیر ضربه وارد نکنید. سپس خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید، از خمیر چانه بگیرید و خمیر و به ضخامت نیم تا یک سانت روی کاغذ نسوز پهن کنید تا کاملا نان ها مغز پخت شوند. آرد گندم کامل سنگینی است به همین دلیل بهتر است ضخامت خمیر کم باشد تا خمیر مغز پخت شود. می‌توانید برای ایجاد طرح از کاردک هم استفاده کنید. روی خمیر را با نایلونی که چرب کردید بپوشانید و به مدت 45 دقیقه به خمیر استراحت دهید تا پف کند و حجم بگیرد.

مرحله چهارم

بعد از استراحت روی خمیر و با شیر رومال بزنید و مجدد با کاردک طرح بیندازید. اگر دوست داشتید می‌توانید از رومال تخم مرغ هم استفاده کنید. برای تزئین می‌تونید از انواع دانه ها یا جو دوسر پرک هم استفاده کنید. برای حفظ تعادل طبع نان جو در این دستور نان از زیره استفاده شده که سردی و نفخ نان را از بین می‌برد و برای گوارش و هضم بهتر غذا هم مفید است.

خمیر نان را درون فر از قبل گرم شده به مدت 20 دقیقه با دمای حدود 180 درجه سانتی گراد قرار دهید پس از این که نان ها را از فر خارج کردید زمان بدید تا کاملا خنک شود و بعد برش دهید و در ظرف درب دار نگهداری کنید.

امیدوارم این دستور تهیه و درست کنید و لذت ببرید.